Opening tentoonstelling op 5 mei

Zondag 5 mei vieren we onze vrijheid. Maar om ons heen, dichtbij en verder weg, leven mensen in onvrijheid en heerst er oorlog. Hoe vanzelfsprekend zijn vrijheid en vrede eigenlijk? Hoe is het als je niet jezelf mag zijn – of om te moeten vluchten? En hoe kunnen we ondanks onze verschillen vreedzaam samenleven? 5 mei wordt er in het Nelson Mandela centrum een vol programma geboden op dit thema. Daarbij is ook de opening van onze tentoonstelling ‘Wat betekenen Mensenrechten voor jou’ en maken we de winnaar bekend van de wedstrijd waarop de werken van de tentoonstelling zijn ingestuurd!

Programma 5 mei

14.00 uur Opening expositie ‘Wat betekenen mensenrechten voor jóu?’
Locatie: Nelson Mandela Centrum

Wat betekenen mensenrechten voor jóu? Dat was de vraag van Amnesty International aan Gouda. De kunstwedstrijd leverde ontroerende werken op in diverse vormen – wat natuurlijk past bij het vieren van de vrijheid om je, met respect voor de ander, te uiten zoals je wilt! Wie wordt door de jury gekozen als winnaar? De expositie van de kunstwerken wordt geopend door Tweede Kamer-lid Mohammed Mohandis.
www.gouda.amnesty.nl

14.30 uur Minimarkt met hulporganisaties en serious game
Locatie: Nelson Mandela Centrum

Een luisterend oor, vriendschappelijk contact, praktische hulp; iedereen kan bijdragen aan een inclusief en gastvrij Gouda. Elk op zijn eigen manier. En in zijn eigen tijd. Met hulp van vele vrijwilligers zetten verschillende organisaties zich in voor nieuwkomers, laaggeletterden, minderheidsgroepen en andere Goudse medemensen. Maak kennis met de lokale afdelingen van Amnesty International, Humanitas, Taalhuis en Vluchtelingenwerk. En ontdek SPELTALENT van VRSPACE: een serious game waarmee nieuwkomers spelenderwijs de Nederlandse taal leren op grote, interactieve beeldschermzuilen.

Vanaf 15.00 uur Wandel mee voor vrijheid en vrede
Vertrekpunt: Nelson Mandela Centrum

Op Bevrijdingsdag lopen we samen op: geboren Gouwenaars en nieuwkomers, zwart en wit, jong en oud. De wandeling voert ons van de Tweede Wereldoorlog naar de realiteit van vandaag de dag. Om te eindigen in een hoopvolle toekomst. Want samen kunnen we het verschil maken! Vertrekpunt van de wandeling is het Nelson Mandela Centrum in Vreewijk; een wijk in Gouda waarin straatnamen, plantsoenen, borden en bomen ons herinneren aan oorlog en vrede. We wandelen in kleine groepjes, die om het kwartier vertrekken. Onderweg staan we stil op bijzondere plekken; voor een verhaal, een gedicht, een voordracht of muziek. Na afloop eten we samen Vrijheidssoep met brood. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar meld je wel van tevoren aan!
www.stichting21maart.nl/vredeswandeling

10.00-17.00 uur Strips op de Markt
Locatie: Markt

Strips op de Markt is het leukste stripfestival van Gouda en de regio! Kom langs op de stripbeurs met tientallen kramen en maak je verzameling compleet. Je vindt er alle genres: van Europese strips en graphic novels tot manga en Amerikaanse comics. Dit jaar is de legendarische stripheld Storm de speciale hoofdgast en geven tekenaars Romano Molenaar en Apri Kusbiantoro én schrijver Martin Lodewijk acte de presence!
www.stripsopdemarkt.com