Johan Teterissa vrijgelaten

Johan Teterissa was in 2007 opgepakt wegens het zwaaien met een vlag. Hij was een van de mensen waarvoor Amnesty Gouda vaak actie heeft gevoerd (o.a. de filmhuisactie). Onlangs kregen wij te horen dat hij is vrijgelaten. Dit mooie nieuws zal ongetwijfeld inspirerend zijn voor ons allemaal.

Indonesië

In Indonesië is gewetensgevangene Johan Teterissa vrijgelaten. Hij werd in juni 2007 opgepakt nadat hij deelnam aan een vreedzame demonstratie tijdens een bijeenkomst waarbij de toenmalige president Yodhoyono aanwezig was.

De bijeenkomst vond plaats op Ambon, de hoofdstad van de Molukken. Teterissa en 22 anderen voerden tijdens de Nationale Familiedag een traditionele krijgsdans uit, waarna ze de verboden Benang Raja-vlag ontvouwden. Daarna werden zij opgepakt. Amnesty International beschouwde hen als gewetensgevangenen die allen vastzaten omdat zij vreedzaam voor hun mening uitkwamen. Jarenlang voerden we actie voor hun vrijlating.

Dankwoorden van Teterissa

Na zijn vrijlating op 25 december 2018 keerde Teterissa terug naar zijn woonplaats op de Molukken. Tijdens een telefoongesprek bedankte hij de Amnesty-mensen die lang voor zijn onvoorwaardelijke vrijlating actievoerden en hem als gewetensgevangene beschouwden en niet als crimineel.

(Bron: Amnesty.nl)

Lees meer op Amnesty.nl